Thursday, July 8, 2010

Air Tangan Semut Merah (1) : Sotong Crispy Masak 3 Rasa Teratai Layu Ditasik Madu~

Tinggal di Jepun memang mencabar
sebab tak boleh makan masakan mak hari2
kadang2 ia membuatkan saya berdikari
kadang2 ia buat saya lebih kreatif mencipta masakan
kadang2 kalau malas, ia buat saya terus tak makan! sob3
sebenarnye sudah 3 minggu lebih rice coOker tak berasap!
dapur berasap juga kadang2 sebab masak maggi
sebab rasa malasnye nak memasak sekarang
kalau boleh hari2 nak makan kat luar
bila sudah 3 minggu tak makan nasi
hari ini mula makan nasi balik
ini menu hari ni ;)


1) Nasi
2) Sotong crispy masak 3 rasa ( baru dapat ilham td)
3) serunding ( lauk wajib)
4) aiskrim ( macam tak bleh xde aiskrim )
5) Air nescafe
act. smalam tengok facebook
ada kawan suggest 1 resepi
nampak enak!
kebetulan sotong dalam peti tak berusik lagi
tadi saya memulakan langkah memasak
tapi tak naklah sama ngan kawan punye resepi
jadi reka sendiri
Sotong Crispy Masak 3 Rasa Teratai Layu Ditasik Madu!

1) Salutkan sotong dengan tepung gandum + serbuk kari
2) Goreng sampai garing dan angkat
3) Guna minyak baru dan tumiskan bawang merang yang dicincang
4) Masukkan cili giling, sos tomato, sos cili, sos tiram
5) Masukkan garam+ gula secukup rasa dan sesedap hati :)
6) Letak sotong garing dan gaul hingga masak dan naik bau harumnya
7) Siap!

Rasa sotong 3 rasa ni tak lah sedap sangat2
tapi sedaplah. Alhamdulillah~
lepas ni nak cuba masak makanan lain pula!
insyaAllah. kalau sedap semut kongsi ya!

8 comments:

  1. gambar itu nampak sgt sedap! dalam peti ais saya ada daging beku yg mak bagi..dah lama tp tak masak2 pun..tunggu fauziah chan punye resepi lah hehe :P

    ReplyDelete
  2. @ has sensei:
    haha.. sensei klaka la.
    nanti sy nk cuba resepi daging la
    nanti sensei cuba eh
    daging singgang. masakan kelantan tu :D

    ReplyDelete
  3. huhu.. best r ley msk...
    nk rse gk gee..

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  5. meh la sini sarah
    sedapppppp :D

    ReplyDelete
  6. huhu..tau gk bilo nk sapa sano... jauh...

    ReplyDelete

sugar(s)