Sunday, October 1, 2017

Bisik Pada Langit


This is my 2nd post after balik Malaysia
Dah 3 tahun tak update blog LoL
So bila buka balik blog semut merah ni
Mampu gelak sorang-sorang je sebab kelakonya life masa student dulu
Masa dah start keje kat katayama, satu post je sempat tulis
Betapa busy nya life masa tu baq hang lol
So harini teringin nak cerita pasal Bisik Pada Langit 
Yes, movie yang tengah meletup di pawagam sekarang :D
Orang yang dah lama kenal saya, akan tahu betapa tingginya kecintaanku pada cerita melayu
sehinggalah munculnya cerita novel pasal hero hensem bawa BMW ada makwe gedik dan kena kawen paksa dengan gadis kampung
Saya jadi down haha 
Plus macam tak ada masa juga nak tengok cerita novel ni, tapi kalau boring saya tengok juga satu dua episod tak habis pun :D
So minggu ni, dua kali saya tengok cerita Bisik Pada Langit ni haha
Kisahnya mula-mula ajak housemate teman,
So housemate yang solehah dan baik itu teman kan aje
Semalam my bestfriend ajak teman tengok
Pun saya setuju
sebab apa?
Sebab cerita ni best!
Sejujurnya, saya kurang setuju dalam kebanyakan review dalam facebook tu 
Seolah-olah cerita ni sedih gila
Tapi sebenarnya bergantung kepada diri masing-masing
mungkin penghayatan orang lain-lain dalam scene berbeza 
Kalau tulis dalam facebook nanti kena kecam
so aku tulis dalam blog sendiri haha

So basically cerita ni pasal family
hubungan kekeluargaan 
Pelakon tak ramai, Beto Kusyairi siapa tak kenal kan
Dia tak payah cakap, ekspresi muka dia pun dah cukup nak mainkan emosi kita
Ummi nazeera pun aku start minat dia lepas cerita patahnya sebelah sayap
Wow, ummi ni pandai berlakon sebenarnya wei
Mak dia dalam cerita ni Fadilah Mansor pun memang terkenal dengan watak ibu-ibu 
Aku suka juga dia, pandai berlakon lepas tu muka macam jiran aku kot haha
Paling aku terkejut is Jalil Hamid
Memang lah minat lagu ayam dengan satu lagu raya dia tu
Kalau nak tengok telemovie pon dulu aku tengok ada jalil hamid aku tak jadi tengok kot
yelah wanita sekarang kan pandang rupa baru tengok cerita haha
Tapi dalam Bisik Pada Langit (BPL) ni, aku jadi peminat baru Jalil Hamid ni

Ya Allah, lakonan dia dalam BPL ni tersangat lah menjadi
tak nampak macam berlakon
very natural! 
Adik dia iqram tu pun pandai berlakon
kesian dia banyak kali kena tampar kot dalam cerita ni sobs

So mari mulakan review tidak berbayar
Cerita ni mengisahkan tentang seorang ayah yang terlalu sayang pada anak perempuan dia, Siti Hajar
Sebab terlalu sayang, ayah dia tak sedar yang dia dah mushikan ( ignore ) dua orang lagi anak lelaki dia
Siti Hajar ni mintak nak sambung belajar dekat Australia
So sebab anak kesayangan kan, dapatlah dia pegi
Bila kat sana dia kawan dengan Irwan
So before balik Malaysia dia teringin nak pusing Australia dengan motor
tapi just bagitau mak dia, mak dia pun rahsiakan dari ayah dia sebab ayah dia memang tak bagi 

Cerita ni mula jadi sedih dan huru hara lepas Siti Hajar ni jatuh motor sebab tayar motor dia pecah
Posmen datang hantar poskad siti hajar kirim kat ayah dia 
Dalam masa yang sama Irwan telefon bagitau Hajar accident
masa ni sedih tapi tak la sedih sangat sebab ada part lagi sedih ( nanti aku cerita )
Masa ni ada satu babak yang aku sangat-sangat suka
Bilamana tahu hajar accident,
ayah dia terus imamkan solat hajat satu keluarga tu,
diselang seli dengan scene irwan pun solat di Australia
dia macam bersambung-sambung
Bila ayah dia angkat takbir, dia tunjuk pulak irwan ni start solat
bila irwan angkat takbir, dia tunjuk pulak family kat malaysia ni rukuk
faham x? haha cane eh nak cerita >_<
dengan lagu akim tu nye lagi best sangat scene ni hehe
Tapi ni part paling best dan kreatif bagi aku hehe
Lepas tu Irwan telefon lagi bagitau hajar koma
masa ni, satu keluarga ni macam sedih sangat-sangat
duit tak ada nak gi Australia
ayah dia ajak Iqram pergi pun iqram taknak teman
sebabnya iqram ni makan hati sejak kecil sebab ayah dia selalu puji hajar haha
Mak dia pun nak pergi, yelah dengar anak koma 
mak mana yang boleh tenang kan

So cerita ni start main emosi bila hajar koma 
ayah dia jadi tak keruan
nak g buat passport la nak jual kebun lah
tapi masa on the way gi buat passport tu,
Irwan call cakap hajar sedar
masa ni, ayah dia cancel nak buat passport, ajak abang dia zaidi ( beto ) ke masjid untuk solat syukur
perghhh 
Belajar sesuatu la dari sini, 
bila dapat tahu sesuatu yang baik, tinggalkan kejap urusan dunia
pegi sujud syukur dulu
lepas je solat syukur tu
telefon ayah dia berbunyi lagi
ni dah masuk part paling paling sedih
sebab masa ni irwan telefon ayah dia sebab hajar dah nazak
Ya Allah masa ni aku rasa semua orang nangis
sebab ayah dia ajar hajar mengucap kot telefon
lepas tu hajar meninggal
Part ni paling sedih, semua salah lagu akim tu sebab buat lagi sedih haha
Ayah dia terus rebah

So emosi ayah dia teruji lagi
bila tunggu mayat anak dia tak sampai-sampai
emosinya ayah dia sampai dia lupa apa yang dia pesan pada anak2 dia
Zaidi ingatkan balik
" Ayah pesan dulu kalau ada masalah ambil wuduk, solat. Tu masjid kat depan tu jom kita solat "
Kesian gila zaidi ni sebab dialah yang paling cuba nak faham ayah dia
sampai dia hilang sabar sebab ayah dia jadi tak tentu hala 
sampaikan ayah dia nak pegi airport ambil mayat anak dia bawa balik walaupun xde passport LOL
Pastu ayah dia kena hujan, 
Demam

Then, mak dia yang tenang walaupun sedih ni
ambil album gambar lama ajak ayah dia tengok
aku tak tahu kenapa, part ni paling tersentuh
bila mak dia cakap kat ayah dia
" Bang, anak-anak ni semua sama. pelengkap hidup kita."
" Memang susah nak terima sebab hajar pergi mendadak, tapi lepas ni kita berempat, akan jadi makin rapat "
Lebih kurang la dialog dia haha

Kat sini aku fikir,
besarnya hikmah sesuatu kejadian tu
Allah ambil Hajar, untuk buka mata ayah dia
yang dia ada lagi dua orang anak
yang selama ni dia macam tak peduli pun
semuanya hajar hajar hajar

Part paling sedih tiba lagi
bilamana mayat hajar sampai malaysia
sedih sebab lagu akim jugak la haha
kena betul music dengan situasi haha
Lepas dah settle semua,
Irwan tunjuk video2 hajar record untuk family dia sepanjang kat sana 
sedih, yang ni last part weols menangis 

Aku nak puji cerita ni
sebab pelakon tak ramai pun tapi semua mainkan watak masing-masing 
aku suka semua pelakon termasuk posmen tu haha over 
lokasi pulak dua je, Australia dengan Benut, Johor
Tapi Benut lagi cantik kot!
Paling cantik lepas tahu ajar meninggal tu
ayah dia pegi tanjung piai tempat dia dengan hajar memancing
lepas tu camera focus pada air hujan yang jatuh kat lantai kayu
lawa sangat haha

Masa first time tengok tu dekat Alamanda 
Ummi nazeera and the geng datang buat surprise bagi tisu
tapi aku tak guna pun sebab sayang haha



So daripada 5 bintang
aku bagi 4.5 bintang cerita ni
sebab best,
last skali pengarah ni mengingatkan kita untuk bahagiakan parents
Cerita ni ada pengajaran untuk anak-anak
dan untuk ibu bapa juga
sangat best
pegi la tengok! 
Jangan dengar review je
macam aku lepas baca review ingatkan cerita ni asyik nangis je
rupanya banyak part kelakar kot satu panggung gelak 
bila beto sound adik dia iqram
kau lah teman ayah, kau kan pandai speaking haha
tak kelakar kan? 
tu la, kalau korang gi tengok baru rasa kelakar :D
So sekarang ni tunggu si Keknis belanja tomyam
sebab dia kata kalau dia menangis dia nak belanja tomyam
masa dengar tu aku gelak je sebab kompem2 la keknis nangis
jumpa musliha semalam pun dia dah nangis kot haha

1 comment:

sugar(s)