Monday, May 16, 2011

- Selamat Hari Guru -

Lokasi : Tadika Kemas, Dungun.
* pakai baju petak petak merah putih dengan kain biru gelap* pegi kelas arwah ayah hantar dan amik * setiap hari mak bagi duit rm1 untuk bagi dekat cikgu untuk masuk tabung simpanan saya* hari grad tadika dulu cikgu bagi duit simpanan saya* saya masih ingat jumlah wang tu, rm126* cikgu yang mengajar saya nama Cikgu Tie* dia baik dengan family saya* alhamdulillah bila da berusia 22 tahun ni diberi peluang salam cium tangan cikgu Tie masa cuti haru hari tu sebab dia datang majlis kawen kakak saya*

Lokasi : Sekolah Kebangsaan Balai Besar, Dungun.
* darjah satu kelas 1 Amanah* bila exam akhir tahun dapat nombor 3 yeayyeay!* hari paling suka adalah hari sukaneka* latihan bola jaring dengan cikgu hanidah sangat taihen sebab cikgu garang tapi garang mase ngajar je la hihi* bola baling suke juge sebab dapat team bola baling yang best* banyak kali kene cubit perut dengan cikgu Maimun yang ngajar sains sebab lupa bawak buku teks* walaupun sakit saya tetap sayang cikgu* cikgu la yang pertama panggil saya Pujiahhh* tuisyen rumah cikgu pun best walaupun cikgu tegas dan agak garang* hihi* sir maulud paling best* kelas english bestnya tiada tandingan* tuisyen umah sir pon best walaupun malam2 banyak cite yang saye xleh tengok kat tv sebab g tuisyen*sob3* alhamdulillah berkat jasamu guru saya dapat 5A UPSR*

Lokasi : Sekolah Menengah Sains Pasir Putih, Kelantan.
*mula terpisah dengan family* sob3 * masa form 1 kelas 1 khadijah* amik bahasa Jepun* Ya Allah masa tu tak minat langsung bahasa Jepun* ape benda la namanya hiragana katakana ni* mase form 1 ustazah baling buku nota saye sebab saye tersengguk dalam kelas dia dan tak salin sikit nota dia* cuaknya masa tu* tapi sampai sekarang saya ingat ustazah ni dan ustazah pun ingat saya hihi* sebelum fly ke Jepun sempat call dia dan dia banyak bagi nasihat dan pesanan* mase form 1 ni jugak sangat minat dengan sorang cikgu sains ni* bila nampak dia ngaja kelas sebelah mesti doa dalam hati moga2 tahun depan tu dia ngaja saya jugak* tak sangka la bila naik form 2 cikgu ni ngaja sains kelas saya* hati berbunga2 tiap kali kelas sains haha* tapi xlah minat lebih2 sebab cikgu tu da kawen*keciknya dunia bila dapat tahu yang cikgu tu adalah paksu kepada kawan JAD saya* hihi* banyaknye buat salah bile da naik form 2 ni* bila ada Anugerah Juara Lagu tak pegi prep sebab g tengok tv umah warden* sayang cikgu Shidah, guru library yang sangat baik* time ade Anugerah Bintang Popular pun lari umah warden jugak* aish banyak nye kesalahan* mase hari guru ade dikir barat+boria untuk guru2* time KOT paling best rase sehat dan kurus sebab main sukan je hihi*

Lokasi : Kompleks Rakan Muda, Klang.
*tak sangka dapat masuk kursus intensif ni* tak sangka dapat masuk persediaan ke Jepun* sensei2 kelas Jati memang terbaik la* best je time kelas * sensei ajar pun senang nak paham* dalam kelas time sensei ngajar mata memang ngadap dewan makan so dekat2 waktu rehat tu mata dah beralih ke dewan makan* gomen ne sensei* nak sangat kumpul satu kelas jati dan jumpa sensei2 n teacher2 yang ngaja masa KRM*

Lokasi : Unisel
* Masa ni under program JAD* tak tahu la kenapa bila teringat mula2 nak masuk JAD ni terus teringat pada Arba'in sensei* sebab masa mensetsu nak masuk JAD, saya kena mensetsu dengan Arba'in sensei* tak tahu la kenapa sepanjang mensetsu tu perkataan paling banyak saye sebut adalah 'washing machine'. ade ke saye jawab di masa depan nanti saya nak majukan penggunaan washing machine lah ape lah* aghh malu ngan sensei bile teringat kegagapan masa mensetsu* dalam banyak2 peringkat kehidupan, time ni dirasakan paling seronok dan bermakna* mula2 takut juga nak melalui alam universiti ni sebab penah dengar cite lecturer universiti tak macam cikgu sekolah time mengajar tak tanya pun paham ke tak ke lepas mengajar terus keluar kelas* aduh! kalau betul2 macam tu susah la kan sebab da biasa dengan cara cikgu yang ngaja n tanya kita paham ke x* kalu tak paham boleh tanye terus* TAPI bila masuk JAD ni semua cite tu tak boleh pakai da* sebab sensei JAD memang the best la!* time ngaja sensei2 tanya paham ke x sume* macam dekat skolah dulu2* sebab tu la best* sensei sangat best dan sporting* bila masuk kelas tu rasa best je* tak rasa takut2 ke* cuma banyak mengantuk la sebab kelas full hari2 kan* gomen ne sensei* hehe* teringat la masa matrik dulu begitu cuak sekali bile tibe kelas fizik haha* kelas pun da cuak bila ada test xyah cakap la tahap kecuakan* tapi suka la cara azrul sensei didik kami2 semua* baru la kami2 ni berusaha lebih sikit* kecomelan mizuno sensei memang takleh lupe* mase kelas denki kairo kami2 yang no. JAD 9 kat blakang paling banyak kot kena panggil jawab soalan kat depan* fufu natsukashinye jugyo mizuno sensei* kelas nihonggo memang paling best la* kelas Hasparina sensei, Rohani sensei, dan Ishibashi sensei paling best* rasa macam disayangi je kalau masuk kelas sensei sebab mereka caring dan yasashi* sensei2 nihojin pun best2* hihi*sangat best bila ade majlis hari raya ke sebab sensei2 jepun suka pakai baju melayu dan baju kurung :) * tak lupa juga aktiviti jogging bersama shahril sensei* aktiviti menguruskan badan tapi sampai jepun sudah gemuk balik sob3*sensei JAD, satu antara seribu :):):)* balik haru hari tu sempat jumpa ramai sensei2 JAD* sensei2 tak lokek dengan senyuman mereka* sayang lah sensei2 JAD saya :D

Lokasi : Okayama Rika Daigaku
* Alhamdulillah, tak sangka sampai Jepun sudah*sensei2 baik* caring dengan student Malaysia* masa kelas pun senang faham cara sensei ngaja* alhamdulillah sekarang sudah tahun akhir* alhamdulillah dapat sensei kenkyu yang baik, baik dan baik.* sensei kenkyuu saya sangat baik* rase bersalah plak sebab penah menyesal pilih lab ni dulu* sekarang tak nyesal da sensei* saya suka kenkyuu saya* insyaAllah nak jadi student yang baik untuk sensei* mou sukoshi gambarimasu!*

Dari tadika sampailah sekarang sudah tahun akhir di universiti;
alhamdulillah membesar dengan bantuan didikan daripada guru;
terima kasih guru;
sudi jadi pendidik buat kami yang butuh ilmu;

Selamat Hari Guru untuk semua insan yang bergelar guru;
semoga Allah melimpahkan sebaik-baik rahmat buat insan mulia bergelar guru;
mohon maaf salah silap sepanjang jadi student;
banyaknye buat salah dulu, sob3
kini sedang belajar menjadi insan yang lebih matang dalam kehidupan;
doakan saya cikgu2 :)
saya teringin nak jadi cikgu juga suatu hari nanti;
cikgu tadika pun xpe :) hihi

untuk insan bergelar guru,

2 comments:

  1. oh, sgt terharu huk,huk :) sbnrnya saya yg selalu rasa anshin bila masuk kelas tgk student macam fauziah chan yang sentiasa tersenyum manis :)

    ReplyDelete
  2. haha waaa kami lagi anshin bila masuk kelas sebab sensei sporting :D
    mahu jumpa sensei lagi nanti..:)
    bile da kerja nanti insyaAllah nak cari satu hari yang istimewa nak blanja sensei makan :)moga2 Allah izinkan :)

    ReplyDelete

sugar(s)