Tuesday, October 5, 2010

- Jepun dan Islam -

Setelah lebih 6 bulan berada di bumi sakura ini
banyak yang saya pelajari tentang kehidupan
sebelum berlepas ke jepun beberapa bulan lalu
banyak perkara yang saya bimbangi
yang paling dibimbangi adalah tentang makanan
bimbang jika termakan makanan yang haram dimakan
bimbang bagaimana nak cari makanan halal
namun Alhamdulillah
Allah memudahkan segala urusan di bumi Okayama ini
sepanjang disini, kemana saja saya pergi
banyak yang saya perhatikan sebenarnya
saya melihat sesuatu yang tak pernah saya fikirkan tentang Jepun
disini rakyatnya ramai dan mereka kebanyakan bukan beragama Islam
Namun mereka mempraktikkan cara hidup yang bagus
cara hidup yang dianjurkan Islam kepada umatnya
saya melihat cara hidup ini diamalkan di bumi sakura in
Islam menganjurkan umatnya menjaga kebersihan
saya melihat rakyat Jepun sangat menitikberatkan tentang kebersihan
dari segi cara membuang sampah sehinggalah kebersihan di tandas
pernah saya berbasikal bersiar-siar
saya melihat makcik2 tua membawa anjing mereka bersiar2
ditangan mereka ada plastik untuk mengisi najis2 anjing mereka di sepanjang jalan
tidak dinafikan, saya kagum melihat cara hidup mereka
sampai begitu sekali rasa tanggungjawab dalam diri mereka
begitu juga jika saya pergi membeli belah
pekerja-pekerja mereka tidak ada yang rehat curi tulang
semuanya seperti tidak jemu bekerja
semuanya bersungguh-sungguh bekerja
kebajikan pelanggan memang terbaik
pekerja bekerja penuh senyuman
mereka hipokrit?
itu bukan persoalannya,
sekurang-kurangnya mereka sangat menitikberatkan kebajikan pelanggan
dan saya jarang melihat perkara ini di negara sendiri
bukan mahu membandingkan antara Jepun dengan Malaysia
bukan mahu bandingkan antara negara bukan Islam dan negara Islam
tetapi tiba masa memuhasabah diri saya sendiri
sebagai seorang Islam di negara bukan Islam ini
menjadi tanggungjawab saya untuk berakhlak seperti yang dianjurkan Islam
supaya orang Jepun juga melihat Islam ini sebagai satu agama yang benar
menjadi tanggungjawab saya sendiri
untuk mempraktikkan gaya hidup ini di Malaysia kelak
banyak yang boleh kita pelajari tentang adab kehidupan disini
banyak juga perkara yang tidak elok
namun lihatlah kepada mana yang elok untuk kita sama2 contohi
balik Malaysia nanti boleh bekerja penuh senyuman...;)

No comments:

Post a Comment

sugar(s)